Rozmazané textury a FPS dropy? Máme řešení!

Path of Exile není zrovna známé pro plynulý běh, ale s novou ligou má potíže více a více hráčů. Hra se seká a nebo vypadá naprosto příšerně. Dnes bychom vám rádi přinesli pár tipů, které mohou situaci značně zlepšit!

Problémy verze 3.14

Největší problémy po updatu, který přišel s ligou Ultimatum, mají hráči s rozmazanými texturami, které se nestíhají načítat a / nebo s úplně chybějícími texturami nebo úplně chybejícími efekty. Efekty se prostě vůbec nestihnou vykreslit a to dokáže být extrémní problém, když jde zrovna třeba o Sirusův “Die” beam nebo některé velice smrtelné mechaniky během mapování.

Většina komunity z toho viní takzvaný “texture streaming” – tedy funkci, která má hře primárně pomoci od velkých FPS dropů. Prakticky funguje tak, že vám ukáže efekt zprvu v horší kvalitě a průběžně jej donačte. Na papíře je to skvělá funkce, která zamezí úplnému zaseknutí a čekání hry na načtení daného efektu / textury. V praxi s ní má ovšem spousta hráčů velké problémy.

Jak situaci vyřešit?

Bohužel samotné GGG, i když si je asi potíží vědomo, se k situaci nijak extra nevyjadřuje a zatím ani v průběžných menších updatech nenacházíme zprávy o zlepšení. Naštěstí je však komunita Path of Exile šikovná a často dokáže problémy řešit sama. Níže tedy vypíšeme několik tipů, které by vám mohly pomoci. Nedokážeme však zaručit, že to výjde – nám to ale pomohlo.

Promazání cache

První a nejméně extrémní řešení je pouhé vymazání cache Path of Exile. Tedy uložiště, kam se ukládají jednotlivé efekty, minimapy pro lokace a tak dále, aby je mohla hra rychle načíst z disku, když je třeba. Některým hráčům promazání cache pomohlo potíže odstranit – nám ne, ale za pokus to určitě stojí.

Cache je uložena defaultně na cestě C:\Users\VAŠEJMÉNO\AppData\Roaming\Path of Exile – přesné umístění však můžete zjistit přímo ve hře v Options. V záložce UI stačí najet u řádku File Cache Directory na tlačítko CHANGE a objeví se vám umístění složky.

V tomto umístění se nemusíte bát odstranit většinu složek, zejména tedy složku Minimap, ShadeCacheVulkan a / nebo ShaderCacheDx11. Po odstranění těchto složek zkuste zapnout hru a proběhnout několik map. Upozorníme, že první 2-3 mapy může mít tendenci PoE “škytat” a bude se zdát, že to nijak nepomohlo. Po pár mapách by se ale situace měla (mohla) ustálit.

Waitforpreaload aneb vypnutí texture streaming

Další možností, která například zabrala nám, je částečné vypnutí funkce texture streaming. Nejde tedy přímo o úplné vypnutí dané funkce, ale o zapnutí stavu, kdy hře řeknete, aby vše potřebné nahrála během načítací obrazovky. To by mělo značně omezit donahrávání textur a efektů během samotného hraní a pro velkou část hráčů omezit FPS dropy a primárně zabránit rozmazaným texturám.

Důležité je však zmínit, že zapnutí tohoto parametru vám prodlouží dobu načítání hry a nových lokací. Pakliže máte však PoE na rychlém SSD, skoro to nepoznáte. Za nás je všeobecně nicméně lepší si o pár vteřin déle počkat při načítání, než mít pak celou mapu potíže se sekáním a nebo nevidět textury.

Postup pro oficiálního klienta

Začneme tím, že si ve složce, kde máme nainstalovanou hru, nalezneme soubor Client.exe a vytvoříme z něj zástupce na plochu. Defaultně naleznete složku se hrou na umístění C:\Program Files (x86)\Grinding Gear Games\Path of Exile

Na ploše poté klikneme na Client.exe – zástupce pravým tlačítkem myši a zvolíme Vlastnosti. Zde v řádku Cíl: přidáme úplně nakonec za uvozovky jednu mezeru a vložíme parametr –waitforpreload

Pak už stačí kleopnout na Použít nebo OK a vyzkoušet hru spustit přes tohoto zástupce. Upozorníme, že při spuštění hry to chviličku trvá než se načte přihlašovací obrazovka a nemusí být na pár vteřin vidět její pozadí. Ale vydržte – výsledek za to stojí a doufáme, že pomůže i vám.

Postup pro hráče hrající přes Steam

Při hraní přes Steam bude zapotřebí parametr přidat přímo skrze Steam, určitou výhodou je, že nebudete muset vytvářet extra zástupce na ploše. Nevýhodou je, že pokud budete chtít třeba pro porovnání na chvíli funkci zase vypnout, musíte neustále provádět ty stejné kroky.

Postup je však velice jednoduchý – otevřeme Steam a přejdeme na záložku Knihovna. Mezi svými hrami najdeme Path of Exile, klikneme na něj pravým tlačítkem myši a zvolíme Vlastnosti. Zde již rovnou uvidíme sekci MOŽNOSTI SPUŠTĚNÍ, do které vložíme parametr –waitforpreload

Obrazovku s tímto nastavením následně můžeme rovnou zavřít a jít vyzkoušet, jaký má nové nastavení vliv na naše hraní.

Odebrání specifické aktualizace Windows

Pakliže by ani parametr –waitforpreaload pro vás situaci neřešil, nebo by se vaše načítací časy zvýšily opravdu extrémně (například máte Path of Exile na opravdu pomalém HDD), nabízí se ještě jedna možnost, na kterou přišla nejen komunita Path of Exile. Tou je odebrání jedné ze záplat Windows 10, která způsobuje značné potíže s performance nejen u Path of Exile ale i u jiných her.

Za nás bychom toto řešení brali pouze opravdu jen jako extrémně krajní a rozhodně ho nemůžeme doporučit nezkušeným uživatelům, a proto zároveň nebudeme rozepisovat jednotlivé kroky, jak odebrání dané aktualizace provést.

Pokud si ale věříte a problematice víceméně rozumíte, můžete se podívat na tento příspěvek na subredditu pathofexile, kde je situace blíže popsána. My až do takového extrému (jen kvůli jedné hře…) zajít nemuseli a doufáme, že nebudete muset ani vy.


A co vy? Máte tuto ligu také potíže s FPS dropy a texturami v Path of Exile? Pokud ano, pomohl vám některý z těchto tipů? Napište nám prosím výsledek do komentářů. My se v mezičase budeme modlit, že samotné GGG přijde brzy s jednoduchým řešením pro všechny.